måndag 14 september 2015

Lite annorlunda


Ett av  många underbara hus i Oslo, Norges huvudstad.
Jo, det finns höghus också, men inte i samma utsträckning som jag är van med i huvudstäder.  

 Att åka tunnelbana är inte svårt, men ibland kan det vara svårt att komma ut ur t-banetåget...
Linje 1 upp till Frognerseteren, förbi Holmenkollen, är lite speciell. 
När banan byggdes var det kortkorta tåg som tog sig upp för den branta fjällväggen, en stigning på flera hundra meter. (klicka på länken så får du upp en bild på tågen jag åkte med når jag bodde i Oslo vintern 92-93.)  Banan är kringlig och krokig och ibland har man en fantastiskt vy över Oslo fjorden och byn (alltså staden).
När t-banans tåg förnyades och blev de moderna långa tågen med flera vagnar uppstod ett problem. Perongerna var för korta och man kunde inte bygga ut dem. Ja, då var det bara att stänga dörrarna i den bakersta vagnen och passagerarna måste använda dörrarna i de två främre vagnarna. Ibland är det nog någon som "glömmer bort sig" och hamnar åka en station extra pga detta. :)



Den här bilden är tagen från Vettakollen upp mot Holmenkollen. Backen längst till höger i bild är Midstubakken (lilla backen, användes bl.a. under VM 2011).
Till vänster finns några "små" träningsbackar. Kolla in mer om dem på Midtstulia-rekruttanlegg








Klockan är åtta på kvällen, solen skiner på hustaken, gågatan är fylld av folk som strosar fram och av folk som tar sig hem från jobbet. Butikerna är öppna och uteserveringarna är fyllda av folk som njuter av en kall öl i ljummen septemberkväll.
Jag tror nästan jag kan börja gilla att bo i den här byn... :)








Broken English
One of many gorgeous houses in Oslo, the capital city of Norway.Well, there are blockhouses also, but not to the same extent as I am used to in capital cities.

To take the metro is not difficult, but it can sometimes be difficult to get out of the train... Line 1 up to Frognerseteren, going past Holmenkollen, is a bit special.
When the track was built, the trains were shortshort.  (click the link to get a picture of the trains operating when I lived in Oslo the winter 92-93.) The track is winding and turning on it's climb of several hundred meters along the steep mountain wall. Sometimes you have a fantastic view of the Oslo fjord and the city.When the trains were renewed and became the modern long trains with more carriages, there was a problem; the platforms were too short and there was no possibility to build them longer. Well, then one thing remained, keep the doors shut in the rear carriage and passengers must use the doors in the two front carriages. Sometimes someone "forget themselves" and end up going a station extra because of this. :)

This image is taken from Vettakollen towards Holmenkollen. The ski jump tower on the far right in the photo is Midstubakken (small ski jump tower, used for the World Cup 2011).To the left are a few "small" training ski jump towers. Check out more about them on Midtstulia-rekruttanlegg
 
It is eight o'clock in the evening, the sun shines on the roofs, pedestrian street is filled with people strolling and people on their way home from work. The shops are open and the outdoor terraces are full of people enjoying a cold beer in the warm September evening.I almost think I can start to like living in this city... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar