lördag 5 september 2015

Welcome!


Efter en härlig lång kväll hos kära vänner nere i Lier åkte vi (Anna-Kaisa och jag) till Oslo för att se på stan. Vi hann med två absoluta måsten (om du frågar mig) :) Holmenkollen och Frognerseter, innan vi styrde stegen till Vigelandsparken. Mer om dem i ett annat inlägg.


På kvällen var det välkomst fest mina vänner i Oslo som hade ordnat. Det var något oväntat för mig,  jag hade ju knappt kommit till stan ännu. Likväl var det härligt att känna sig välkommen och accepterad i familjen.



På söndag eftermiddag åkte vi spårvagn hit och dit så länge vårt dagskort var i kraft, efter det promenerade vi lite hit och dit. Vi hann se en del av Tøyen med sina underbara gatukaféer och utsmyckade hus. Vi åkte upp till Majorstuen och tog en tur inom Oslo Microbryggeri som min småkusin grundat och var jag druckit en och annan öl på 90-talet. :)  


Vi gick genom slottsparken och beundrade slottet. Vi strosade längs Karl Johan ner mot Stortinget och vidare in mot centrum. På en mysig Indisk restaurang åt vi en stadig middag innan jag följde Anna-Kaisa till tåget som tog henne till flygfältet.

Ett härligt veckoslut hade kommit till sitt slut. I mitt huvud snurrade tankar på vardagen, hur kommer den att bli? Att vakna ensam i ett tyst hus, hur stor blir kulturchocken när vardagen knackar på dörren?


Broken English:
*After a lovely long evening with dear friends down in Lien, Anna-Kaisa and I went to Oslo to see the town. We managed ti visit two absolute musts (if you ask me) :) Holmenkollen and Frognerseter, before we headed to the Vigeland Park. More about them in another post.
*In the evening there was the welcome party for me which my friends in Oslo had arranged. It was something unexpected for me, I had bearly arrived. Nonetheless, it was nice to feel welcomed and accepted in the family.

*On Sunday afternoon we went sight seeing again, took the tram here and there untill our day card was not valid any longer, after that we walked here and there. We manage to see a part of Toyen with its wonderful street cafes and ornated houses. We went up to Majorstuen and took a tour in to Oslo Microbryggeri, founded by my second cusine and where I had a beer or two in the 90s. :)
*We walked through the palace grounds and admired the castle. We strolled along Karl Johan down to the Stortinget and further in towards the center. In a cozy Indian restaurant we ate a hearty dinner before I followed Anna-Kaisa to the train that took her to the airport.
*A lovely weekend had come to an end.
In my head was spinning thoughts of everyday life, how will it be? Waking alone in a quiet house, how big will the culture shock be when everyday life knocks on the door?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar