onsdag 2 september 2015

Att börja nåt nytt.

(In broken English below)

Dag nr 6 i mitt nya hemland. Eller är det bara dag nr 5?

De första dagarna sken solen och världen visade sig från sin bästa sida. Men det var ju augusti då. Igår, den första september, öppnade himlarna sig och vattnet öste ner. Även vinden kom för att hjälpta till att skapa ett oväder utan like. Å, ja, så har det fortsatt och håller på ännu. Enligt väderkartan skall detta hålla på flera dagar i sträck. "Välkommen till vardagen!"

En hel massa har jag hunnit med redan nu och en hel del har jag lärt mig på köpet. Hjärnan har varit mos på kvällarna och jag har nästan varit tvungen att övergå till engelska för att kunna kommunicera. Konstigt eller hur? Mitt modersmål är svenska och jag bor i Norge, det är ju omtrent samme språk, eller?... så varför måste jag svänga till engelska för att kunna kommunicera?

Så, kommer den här bloggen att vara på svenska, norska, engelska eller finska??? kanske på alla fyra språk, lite åt en var, eller? :)



 Ett underbart kafé i Sverige, nära norska gränsen. Klockan på väggen är en liknande som hänger på väggen hos mina föräldrar.





Day No. 6 in my new homeland. Or is it just a day No. 5?

The first few days the sun shone and the world showed itself from its best side. But it was August when. Yesterday, September 1, the heavens opened up and the water poured down. Even wind came to helped to create a storm without equal. Oh, yes, it has continued and still does. According to the weather map this should go on for several days. "Welcome to everyday life!"

I have done a lot , and a lot I have learned in the process. The brain was mush in the evenings and I almost had to switch to English for communication. Strange is it not? My native language is Swedish and I live in Norway, it's about the same isn't it? ... So why do I have to switch to English in order to communicate?

So, will this blog will be in Swedish, Norwegian, Finnish or English ??? perhaps on all four languages, a little for everyone  or what? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar